دغدغه های خوب یک معلّم


1. آیا می دانید که در همه ی مساجد، در شب قدر-شب نزول قرآن- دعای شریف جوشن کبیر و عزاداری و مراسم قرآن سر گرفتن -بحمدالله -برگزار می شود اما  تفسیر رنگی ندارد؟ 
 
2. آیا می دانید سرگرم شدن به چاپ و صوت و تجوید و ظاهر قرآن، بیش از توجّه به محتوای قرآن است؟
 
3. آیا می دانید به ما دستور داده اند که هر گاه فتنه ها مانند پاره هایی از شب تار به شما روی آورد، به قرآن پناه ببرید؟ (فَإِذَا الْتَبَسَتْ‏ عَلَیْکُمُ الْفِتَنُ کَقِطَعِ اللَّیْلِ الْمُظْلِمِ فَعَلَیْکُمْ بِالْقُرْآنِ فَإِنَّهُ شَافِعٌ مُشَفَّع)‏ 
 
4. آیا می دانید بعضی به اسم این که دین از سیاست جداست به صدها آیه سیاسی بی توجّهی می کنند؟ 
 
5. آیا می دانید اکثر فارغ التّحصیلان ما نمی توانند یک صفحه از قرآن را بی غلط بخوانند؟ 
 
6. آیا می دانید بعضی به خیال اینکه قرآن از فهم بشر بالاتر است و فهم آن مخصوص اهل بیت است، از تدبّر در آن می ترسند، با اینکه خداوند دستور به تدبّر داده است و در حدیث می خوانیم: «من زعم ان کتاب الله مبهم فقد هلک و اهلک».به راستی اگر قرآن را نمی توان فهمید، پس چگونه به ما دستور داده اند روایات را بر قرآن عرضه کنیم و اگر ضد آن بود، آن روایات را به دیوار بکوبیم؟ 
 
7. آیا می دانید مهجوریت  قرآن، غافلانه نیست زیرا در قرآن می خوانیم در روز قیامت پیامبر(ص) می فرماید: پروردگارا قوم من قرآن را مهجور «گرفتند» و نمی فرماید قرآن نزد قوم من مهجور «بود» ؟ **وَ قالَ الرَّسُولُ یا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً **  
 
8. آیا می دانید آیه **وَ قالَ الرَّسُولُ یا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً** چه معنایی دارد: 
الف: در پر خطر ترین دادگاه یعنی روز قیامت 
ب: نزد عالی ترین قاضی یعنی خداوند 
ج: از محبوبترین و بالاترین مقام هستی یعنی پیامبر
د: شکایت توسط کسی است که مظهر رحمه للعالمین است. 
ه: شکایت پدر از فرزند است (انا و علی ابوا هذه الامّه) 
و: شکایت حتمی است چون با فعل ماضی آمده است. (**وَ قالَ الرَّسُولُ**) 
ز: شکایت، با استمداد از کلمه یا رب است. 
ح: شکایت از کسی است که امید شفاعت از او داریم. ویل لمن کان شفعاءه خصماءه؟ 
 
9. آیا می دانید بعضی ها نمی توانند قرآن بخوانند؟ 
بعضی به غلط می خوانند. 
بعضی که می توانند درست بخوانند، نمی خوانند. 
و بعضی که می خوانند، تدبّر نمی کنند. 
و بعضی به آن عمل نمی کنند. 
و بعضی قرآن را محور کار خود نمی دانند و در درس ها و سخنرانی ها و نوشته ها به قرآن اولویت نمی دهند. 
و بعضی قرآن را تنها برای مهریه ی عروس، بالای سر مسافر، سوگند یاد کردن، کتاب استخاره و امثال آن می خواهند. 
 
10. آیا می دانید مثال ما، مثال بیماری است که بجای مصرف دارو، مشغول چینش و بازی با انواع قرص هاست؟ 
 
11. آیا می دانید مثال ما مثال مهمانی است که به جای توجّه به سخنان صاحبخانه، به نقش و نگار در و پنجره توجّه می کند؟ 
 
12. آیا می دانید گروهی به جای تدبّر در قرآن و الهام گرفتن از آن و عمل به آن، سراغ حواشی آن می روند و بیشتر عمر خود را صرف مباحث علوم قرآن مانند محکم و متشابه، ناسخ و منسوخ، تاویل، شان نزول، تاریخ کتابت، تاریخ ترجمه، تاریخ تفسیر، طبقات مفسرین، تفاوت کتب تفسیری و امثال این بحث ها می کنند؟ (البته بعضی از این بحث ها نظیر بحث اعجاز و بحث سلامت از تحریف ضروری است اما صرف بیشتر عمر به این علوم مانند کسی است که به جای شنا در استخر، دور استخر می دود.) 
 
13. آیا می دانید بعضی بجای بیان روح قرآن، آنقدر به نقل اقوال می پردازند که خود قرآن در آن اقوال گم می شود و بعضی آنقدر احتمالات متعددی را مطرح می کنند که حتّی محکمات قرآن، متشابه می شود؟ 
 
14.بعضی وارد گود عرفان، بعضی وارد تحقیق مفصّل روی لغات، بعضی در مقام نقل شان نزول های متعدّد و بعضی قرآن را بدون توجّه به روایات معتبر رسیده از اهل بیت(ع) تفسیر می کنند؟ در حالی که خود قرآن به ما می فرماید:** وَ ما آتاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا ** یعنی سخنان پیامبر را -که خود مستقیما فرموده و یا به اهل بیت ارجاع داده است- باید بگیریم و در روایات متواتر می خوانیم که بین قرآن و اهل بیت، هرگز جدایی نیست و اگر به هر دو تکیه کنید، هرگز گمراه نمی شوید.


15. آیا می دانید در بسیاری از سخنرانی ها به تاریخ، تحلیل سیاسی، شعر و خواب و خطابه و روضه و امثال آن  سهم داده می شود ولی به قرآن داده نمی شود ؟با اینکه خداوند به پیامبر می فرماید سخنرانی تو باید درباره بیان قرآن باشد؛ ** لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَیْهِم‏ ** 
 
16. آیا می دانید هزاران پایان نامه در علوم قرآن نوشته می شود ولی در دانشگاه ها بایگانی می شوند و جامعه از آن خیری نمی بیند؟ 
 
17. آیا می دانید تلاوت زیبا در مواردی به هنرنمایی تبدیل شده است؟ 

18. آیا می دانید بیان صحیح از قصه های قرآن برای نوجوانان نایاب است؟ 
 
19. آیا می دانید موقوفات برای قرآن کمیاب است؟ 
 
20.  آیا می دانید نذر تلاوت قرآن نایاب است؟ 
 
21. آیا می دانید توجّه به قرآن در نام «شبی» با قرآن مطرح می شود؟ آیا درست است که بگوییم شبی با اکسیژن و یا شبی با سلامتی؟ 

22. آیا می دانید توجّه به کتاب مخلوق، بیش از توجّه به کتاب خالق است؟ 
 
23. آیا می دانید که به آیه ی** خُذِ الْکِتابَ بِقُوَّةٍ**  عمل نکرده ایم؟ 
 
24. آیا می دانید اگر کتاب آسمانی را به پا نداریم، مشمول لقب پوچی ای می شویم که خداوند به ما داده است؟ قُلْ یا أَهْلَ الْکِتابِ لَسْتُمْ عَلى‏ شَیْ‏ءٍ حَتَّى تُقیمُوا التَّوْراةَ وَ الْإِنْجیلَ وَ ما أُنْزِلَ إِلَیْکُمْ مِنْ رَبِّکُم‏   
 
25. آیا می دانید کلمه «اقامه» در قرآن در چهار جا به کار رفته است: 
 أَقیمُوا الدِّین‏   
أَقیمُوا الْوَزْنَ   
أَقیمُوا الصَّلاةَ  وَ لَوْ أَنَّهُمْ أَقامُوا التَّوْراةَ وَ الْإِنْجیلَ وَ ما أُنْزِلَ إِلَیْهِمْ مِنْ رَبِّهِم.‏ 

26. آیا می دانید اگر ما کتاب آسمانی را به پا داریم وضع اقتصادی ما نیز بسیار بهبود می یابد؟ وَ لَوْ أَنَّهُمْ أَقامُوا التَّوْراةَ وَ الْإِنْجیلَ وَ ما أُنْزِلَ إِلَیْهِمْ مِنْ رَبِّهِمْ لَأَکَلُوا مِنْ فَوْقِهِمْ وَ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِهِم 
 
27. آیا می دانید باید تلاوت هر آیه ای ایمان ما را بیشتر کند؟ وَ إِذا تُلِیَتْ عَلَیْهِمْ آیاتُهُ زادَتْهُمْ إیماناً 
 
28. آیا می دانید تلاوت قرآن باید دل ما را بلرزاند؟ إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذینَ إِذا ذُکِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُم‏ 
 
29. آیا می دانید گروهی از جن همین که برای اولین بار صدای قرآن را شنیدند ایمان آوردند (یَهْدی إِلَى الرُّشْدِ فَآمَنَّا بِهِ)   و دیگران را به پیروی از آن دعوت کردند (یا قَوْمَنا أَجیبُوا داعِیَ اللَّهِ)؟  
 
30. آیا می دانید قرآن ذکر است إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْر  و اعراض از آن زندگی نکبتی را به بار می آورد (وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْری فَإِنَّ لَهُ مَعیشَةً ضَنْکا) 
 
31.آیا می دانید در قیامت بعضی شفاعت ها برای بعضی مفید نیست؟ فَما تَنْفَعُهُمْ شَفاعَةُ الشَّافِعینَ  ولی شفاعت قرآن حتما کارساز است. شافع مشفع 
 
32. آیا می دانید قرآن کشتی بی سوراخ است؟ إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُون  ‏ ولی در نقل تاریخ، احتمال دروغ هست و در روایات نیز روایات جعلی زیاد اند. 
 
33. آیا می دانید قرآن مثل دریا است که هر کسی از آن بهره ای دارد. بعضی با نگاه، بعضی با شنا، بعضی با قایق رانی، و بعضی با غواصی. کِتَابُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَى أَرْبَعَةِ أَشْیَاءَ عَلَى الْعِبَارَةِ وَ الْإِشَارَةِ وَ اللَّطَائِفِ وَ الْحَقَائِقِ فَالْعِبَارَةُ لِلْعَوَامِّ وَ الْإِشَارَةُ لِلْخَوَاصِّ وَ اللَّطَائِفُ لِلْأَوْلِیَاءِ وَ الْحَقَائِقُ لِلْأَنْبِیَاءِ. 
 
34. آیا می دانید عجایب قرآن قابل شمارش نیست؟ امیرالمومنین فرمود: لَا تُحْصَى‏ عَجَائِبُه‏ 
 
35.آیا می دانید عجایب قرآن کهنه شدنی نیست؟ لَا تَفْنَى‏ عَجَائِبُهُ‏   
 
36. آیا می دانید بزرگانی مانند ملاصدرا و فیض کاشانی و امام خمینی و بسیاری دیگر اقرار کرده اند که چرا بیشتر عمر خود را صرف قرآن نکرده اند؟ 
 
37. آیا می دانید علمای ربانی، علمای قرآنی هستند کُونُوا رَبَّانِیِّینَ بِما کُنْتُمْ تُعَلِّمُونَ الْکِتابَ وَ بِما کُنْتُمْ تَدْرُسُونَ   
 
38. آیا می دانید قرآن نور است و کسی که خودش نور ندارد نمی تواند مردم را از ظلمات به نور دعوت کند؟ 
 
39. آیا می دانید که عظمت ماه مبارک رمضان به روزه نیست بلکه به نزول قرآن است: شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآن‏ و نفرمود: شهر رمضان الذی کتب فیه الصیام 
 
40. آیا می دانید در نمایشگاه کتاب توجه مردم به کتب تفسیری زیاد شده است؟ 
 
41. آیا می دانید عزیزانی که مسیر سخنرانی های خود را به سمت قرآن سوق داده اند، مخاطبین کمی و کیفی بیشتری دارند؟ 
 
42. آیا می دانید پیامبر  فرمود هرگز نباید بین قرآن واهل بیت جدایی باشد؟ بنابراین سزاوار است در کنار هر جلسه ی عزاداری، یک جلسه قرآن هم باشد.
 
43. آیا می دانید که امام رضا علیه السّلام فرمود: نماز بر مردم واجب شد تا قرآن از مهجوریت بیرون آید؟ (عَنِ الرِّضَا علیه السّلام أَنَّهُ قَالَ‏ أُمِرَ النَّاسُ بِالْقِرَاءَةِ فِی الصَّلَاةِ لِئَلَّا یَکُونَ الْقُرْآنُ مَهْجُوراً مُضَیَّعا )
 
   به پا خیزیم و اگر غفلت یا تقصیر و قصوری بوده است، از خداوند عذر خواهی کنیم و از امروز قرآن کریم را جدّی بگیریم.

**خُذِ الْکِتابَ بِقُوَّةٍ** ...  

 حاج آقا قرائتی  

/ 0 نظر / 5 بازدید